۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

دیدگاه سایر کشورها در خصوص بحران مصر

آنچه در زیر می خوانید دیدگاههای بازیگران عمده ی خارجی در عرصه ی بحران سیاسی مصر و انتقال قدرت از حسنی مبارک می باشد . 
ایالات متحده ی آمریکا 
اوباما ، رئیس جمهور آمریکا ، روز جمعه گفت که انتقال قدرت در مصر ، هم اکنون باید آغاز شود . ولی این فرایند بایستی توسط مصری ها انجام شود . 
آمریکا خواهان برکناری فوری حسنی مبارک نیست ولی یک مقام ارشد آمریکایی می گوید بن بست بین حسنی مبارک و معترضین به حد غیر قابل تحملی رسیده و رئیس جمهور یا باید دست به اصلاحات دموکراتیک قابل ملاحظه بزند و یا از قدرت کناره گیری کند . 
قانونگذاران آمریکایی از حسنی مبارک خواسته اند که فورا قدرت را با هماهنگی رهبران اپوزیسیون ، جامعه ی مصر و ارتش ، به دولت موقت واگذار کند . 
عربستان سعودی 
ملک عبدالله بن عبدالعزیز ، که دوره ی نقاهت را در مراکش سپری می کند ، پس از شروع اعتراضات ، حمایت خود را از حسنی مبارک اعلام کرد . ولیکن روزنامه های عربستان سعودی با اهمیت پایینی این موضوع را منتشر کردند . 
بزرگترین صادرکننده ی نفت جهان ، که نقشی اساسی را بعنوان بانک دنیای عرب ایفا می کند ، پس از اعطای پناهندگی به بن علی ، تحت نظارت و رسیدگی بیشتر برای اخراج زین العابدین بن علی است . 
ایران 
رهبری معظم ایران ، آیت الله علی خامنه ای در روز جمعه ، بروز « نهضت آزادیخواهی اسلامی » را در دنیای عرب تبریک گفته و از ملت مصر خواست که پیرامون مسایل مذهبی خود متحد شده و در مقابل غرب قرار گیرند . 
خامنه ای آنها را از توافق با هر رهبری که مورد تاییئ غرب است ، بر حذر داشت و از ارتش مصر خواست که از معترضین حمایت کرده و « نیرویش را بر روی دشمن صهیونیستی متمرکز کند » 
اسرائیل 
اسراییل خواهان ثبات در مصر است واز اینکه تغییر رهبری مصر ، معاهده ی صلح 1979 بین مصر و اسرائیل را به خطر اندازد و نیز از تسط اسلامگرایان تندرو بر مصر ، بیمناک است . 
بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسراییل در حالیکه در تلاش برای پیگیری برنامه های صلح با فلسطین است ، در روز چهارشنبه خواستار تقویت نیروی اسراییل در پاسخ به ناآرامی های مصر شد . 
اتحادیه اروپا 
رهبران اتحادیه اروپا از مقامات مصری خواستند با اجرای اصلاحات و نه سرکوب ، به خواسته های مردم پاسخ دهد و انتقال قدرت به دولت فراگیر باید بلافاصله صورت پذیرد . 
27 رهبر اتحادیه اروپا طی اعلامیه ای که در روز جمعه در نشستی که در بروکسل انجام شد اعلام داشتند « همه ی احزاب و جناح ها باید از خود بردباری نشان داده و از خشونتهای بیشتر جلوگیری کنند . و در جهت انتقال نظام مند قدرت به یک دولت فراگیر اقدام کنند . شورای اروپایی ، تاکید کرد که یان فرایند انتقال بایستی از هم اکنون آغاز شود . 
چین
چین که از تحرک کمتری در منطقه ی خاورمیانه برخوردار است ، هفته ی گذشته خواستار بازگشت نظم به مصر شده و از موضع گیری در خصوص درگیریهای مصر ، خودداری کرد . 
پاسخ به جریانات مصر ،  بازتابی است از بی میلی سنتی چین به انتقاد از دولت های استبدادی در کشورهای در حال توسعه . 
روسیه 
دیمیتری مدودف ، رئیس جمهور روسیه ، روز سه شنبه ، طی تماس تلفنی از مبارک خواست بطرق قانونی و صلح آمیز ، این بحران را فیصله دهد . مسکو روابط حسنه ای با مبارک داشته و خواهان افزایش نقش خود در منطقه است . منطقه ای که روسیه در آن ، روابط نزدیکی با سایر ملل عرب دارد . 
کرملین در بیانیه ای اعلام کرد مدودف ابراز امیدواری کرده است که این دوره ی سخت در کشور دوست مصر ، بزودی از طریق راه حل های مسالمت آمیز در چارچوب قانونی ، مرتفع شود . 
ترکیه 
طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه ، از کشورهای عضو ناتو ، روز چهارشنبه از حسنی مبارک خواست تا انتقال قدرت را هر چه سریعتر و قبل از بخطر افتادن ثبات ملی ، انجام دهد . 
ترکیه ، نفوذ خود در منطقه ی خاورمیانه در سالهای اخیر را رو به رشد دیده و عالبا در مشرق زمین به عنوان الگویی از دموکراسی در ملل اسلامی مطرح می باشد . 
خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه ، به نقل از اردوغان در جریان سفر به قرقیزستان می نویسد : « این بسیار مهم است که این دوره به وسیله ی یک دولت موقت سپری شود » 
مردم از مبارک ، انتظار تغییرات چشمگیر را دارند . 

منبع : خبرگزاری رویترز


پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats