۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

حقوق زن و شوهر از نظر اسلام

حضرت علی (ع) در بازگشت از جنگ صفین نامه ای به فرزند بزرگوارش امام حسن (ع) نوشت و ر آن نامه راهنمایی هایی در زمینه ی مسائل زندگی ارائه فرمود و در قسمت آخر آن مطالبی درباره ی شیوه ی رفتار و معاشرت با همسر و آداب همسرداری بیان فرمود . 
امام در این نامه می فرماید : 
در امور سیاسی کشور از مشورت با زنان بپرهیز ، زیرا رای آنان زود سست می شود و تصمیم آنان ناپایدار است . در پرده ی حجاب نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند ، زیرا سخت گیری در پوشش ، عامل سلامت و استواری آنان است . بیرون رفتن زنان بدتر از آن نیست که افراد غیر صالح را به میانشان بیاوری . اگر بتوانی به گونه ای با آنان رفتار کن که آنان غیر از تو کسی را نشناسند . 
کاری که برتر از توانایی زن است به او واگذار مکن ، زیرا زن گل بوستان است نه قهرمان کارزار . 
در اکرام و تکریم آنان زیاده روی مکن ، زیرا آنان را به طمع کشانده ، برای دیگران به ناروا شفاعت کنند . 


قرآن مجید : مردان سرپرست زنان هستند ، به خاطر امتیازات و برتری - نسبت به زنان - که خداوند به آن ها عطا کرده است و نیز به دلیل تعهدات مالی که نسبت به همسر و خانواده خود دارند . 

امام صادق (ع) : رحمت خداوند بر مردی باد که روابط خود را با همسرش بر اساس نیکی و احسان پایه گذاری کند . 

پیامبر اکرم (ص) : شایسته است که زن چراغ خانه را روشن کند و خوراک را آماده سازد و چون شوهرش به خانه آید تا نزدیک در خانه خانه به استقبال او رود و به او خوش آمد گوید و با آوردن آب و حوله ، شوهر را در شست و شوی دستش کمک کند و بی جهت از خواسته های او سرپیچی نکند . 

امام باقر (ع) : زن نباید برای شوهر خود بدون زیور باشد ، هرچند یک گردنبند باشد . 

امام باقر (ع) : حق تعالی برای زنان غیرت را جایز ندانسته ، ولی برای مردان غیرت قرار داده است . زیرا برای مردان 4 زن دایم و ازدواج غیردائم را هر چه که بخواهند ، حلال گردانیده است . ولی بر زنان جز یک شوهر چیز دیگری حلال قرار داده نشده است و اگر زن علاوه بر شوهرش ، شوهر دیگری اختیار کند ، زناکار محسوب می شود . و زنان مومن رشک و غیرت در این باره ندارند و تنها زنان بدکاره غیرت و رشک می برند . 

زنی خدمت رسول خدا (ص) آمد و گفت : یا رسول الله ، حق شوهر بر زن چیست ؟ حضرت فرمود : لازم است که از شوهر اطاعت کند و نافرمانی او را نکند . از خانه ی شوهر بدون اجازه ی او بیرون نرود . بدون اجازه ی او روزه ی مستحبی نگیرد . هر گاه مرد اراده ی جماع داشت ، مضایقه نکند ، اگر چه بر پشت شتر سوار باشد و از اموال او بدون اجازه ، صدقه ندهد . اگر زن بدون اجازه ی شوهر از خانه بیرون رود ، ملائکه آسمان و زمین او را لعنت می کنند تا به خانه برگردد . آن زن به پیامبر گفت : حق چه کسی بر مرد از همه کس عظیم تر است ؟ فرمود : حق پدر و زن . دوباره گفت : حق چه کسی بر زن از همه بزرگ تر است ؟ فرمود : حق شوهر . زن پرسید : من بر شوهرم آن اندازه که او بر من حق دارد ، حق ندارم ؟ پیامبر فرمود : از صد حق ، یکی هم برای تو ( زن ) نیست . آن زن گفت : قسم می خورم به آن خدایی که تو را به حقیقت فرستاده است که هرگز شوهر نکنم . 

پیامبر اکرم (ص) : زن هیچ چیز بدون اجازه ی شوهر به کسی ندهد واگر بدهد ، گناهش برای زن و ثوابش برای شوهر است و زن هیچ شبی نباید بخوابد ، مگر آن که شوهرش از او راضی باشد . 

امام صادق (ع) : هر زنی که شوهرش از او ناراضی باشد ، نمازش مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد ، مگر آن که شوهر از او راضی شود و هر زنی که خود را برای غیر شوهر آرایش کند و خود را خوشبو سازد ، نمازش مورد قبول واقع نمی شود تا آن بوس خوش و آرایش را از خود زایل سازد . 

امام صادق (ع) : سه کس هستند که هیچ یک از عمل های آنان پذیرفته نمی شود : غلام فراری از مولا ، زنی که شوهرش از او ناراضی است و کسی که جامه ی خود را از روی تکبر بلند و آویخته گرداند . 

در احادیث معتبر آمده است که جهاد مرد آن است که با جان و مال خود در راه خدا مبارزه کند تا کشته شود و جهاد زن آن است که بر آزار شوهر و غیرت او صبر کند . 

پیامبر اکرم (ص) : اگر امر می کردم که سجده بر غیر خدا جایز است ، هر آینه به زنان می گفتم که بر شوهران خود سجده کنند . 

پیامبر اکرم (ص) : زن نماز خود را طول ندهد تا شوهر را از آن چه از او می خواهد منع کند . 

پیامبر اکرم (ص) : هر زنی به شوهرش بگوید که من از تو نیکی ندیده ام ، ثواب اعمالش از بین می رود . 

حضرت علی (ع) در وصیت به امام حسن (ع) می فرماید : 
از مشورت با زنان بپرهیز ، زیرا رای آنان ضعیف و عزم آنان سست است . زن را پیوسته در پرده بدار و او را بیرون نفرست و تا توانی چنان که غیر از تو مردی را نشناسد . به زن کاری جز آن چه متناسب و متعلق به اوست ، واگذار نکن که این برای آنان و حسن و جمال آنان بهتر است . زیرا زنان گل می باشند ، نه خدمت کار . او را گرامی بدار و احترام کن ، ولی سخنش را در حق دیگران قبول نکن و خود را به دست او مسپار . 

پیامبر اکرم (ص) : زنان را در بالا خانه و غرفه جای ندهید و چیزی جز نوشتن به آنان نیاموزید ، سوره ی یوسف را به آنان تعلیم ندهید و به آنان ریسندگی یاد دهید و سوره ی نور را به آنان بیاموزید . 

پیامبر اکرم (ص) : زنان را بر زین اسب سوار نکنید و در نیکی از زنان اطاعت نکنید تا به طمع افتاده ، از دستور شما سرپیچی کنند و شما را به بدی امر کنند . از زنان بد به خدا پناه ببرید و از زنان نیک نیز بر حذر باشید . 

امام علی (ع) : مردی که کارهایش را زنی تدبیر کند ، ملعون است . 

پیامبر اکرم (ص) : هر کس از زن خویش اطاعت کند ، خدا او را با سر در جهنم می اندازد . اصحاب گفتند : یا رسول الله ، این چه نوع اطاعتی است ؟ پیامبر فرمود : این که زن از او اجازه بخواهد که برای گردش و تفریح به حمام ، عروسی و مراسم عید و عزا برود و شوهر به او اجازه دهد و یا مرد برایش جامه های سبک ( نازل ) تهیه کند . 

پیامبر اکرم (ص) : زنان ناسپاس ، چون استخوان کج در پهلو می باشند که اگر بخواهی آنان را به حال خود بگذاری منتفع می شوی و اگر بخواهی کمر راست کنی ، استخوان می شکند ، پس در ناخوشی های زن صبر کن و بدان که از حقوق زن بر مرد آن است که هر 4 ماه ، 1 بار با او جماع کند ، در صورتی که زن موافق باشد و عذری نداشته باشد و این از حقوق زن است . اگر مرد چند زن داشته باشد ، اگر 1 شب نزد یکی از زنانش خوابید ، واجب است که نزد زنان دیگر هم 1 شب بخوابد و گفته می شود که هر 4 شب ، 1 بار باید نزد زن بخوابد ، چه یک زن داشته باشد و چه 4 زن و این وجوب خوابیدن در هر 4 شب 1 بار ، مربوط به زنان دائمی است و در مورد کنیز و زن متعه ای واجب نیست . ولی با کنیز نیز یا باید هم بستر شود و یا او را شوهر دهد و در غیر این صورت اگر او به حرام مبتلا شود ، گناهش بر عهده ی مرد است . اگر مردی که همسر دارد ، همسر دیگری اختیار کند ، اگر همسر دوم او باکره باشد ، تا 7 شب باید نزد او بخوابد و اگر غیر باکره باشد تا 3 روز باید نزد او بخوابد . 

امام باقر (ع) : جایز نیست که زنان در لباس پوشیدن شبیه مردان شوند ، زیرا رسول خدا (ص) زنانی را که در لباس پوشیدن شبیه مردان شوند و مردانی را که شبیه زنان شوند ، لعنت کرده است .



نام کتاب : نیازها و روابط دختران و پسران 
مولف : محسن ماجراجو
ناشر : انتشارات پارسایان
مدیریت تولید : محمد مظاهری 
نوبت چاپ : هفتم / 1383
چاپ و صحافی : چاپخانه دفتر تبلیغات اسلامی 
قیمت : 1700 تومان 
شابک : 9-04-8470-964


پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats