۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

پنجاهمین سالگرد پیروزی خلیج خوک ها

کوبا پنجاهمین سال پیروزی خود در عملیات خلیج خوک ها را جشن می گیرد . 
آیا می دانید پنجاه سال پیش ، در خلیج خوک ها در کشور کوبا چه اتفاقی افتاد ؟ 
برای دانستن این موضوع کافی است به سایت ویکیپدیا سری بزنید و در این باره ، اطلاعات مختصری کنید

بسياري از مردم آمريكا مخالف جنگ با كوبا بودند
به دستور جان اف كندي كوباييهاي مقيم آمريكا در سواحل كوبا پياده شدند
جهان اقدام كندي را ماجراجويي و يك فاجعه سياسي تلقي كرد
مبارزه فيدل كاسترو با سياست امپرياليستي آمريكا و ملي كردن همه كمپانيهاي آمريكايي كه پيش از انقلاب كوبا (اول ژانويه ۱۹۵۹) صاحبان واقعي كوبا بودند، خشم محافل سياسي و پولي آمريكا را برانگيخت. سحرگاه ۱۷آوريل ۱۹۶۱ با چراغ سبز جان كندي رئيس جمهوري آمريكا يك هزار و ششصد نفر مهاجر كوبايي مقيم فلوريدا كه از مخالفان به نام فيدل كاسترو بودند در صدد واژگون كردن و كشتن رهبر انقلاب كوبا برآمدند. آنها در منطقه «خليج خوكها» در صدد پياده شدن در سواحل كوبا برآمدند. همه حمله كنندگان مدتها تعليمات نظامي در آمريكا ديده بودند.
كوبايي هاي مهاجر از كمكهاي «لجستيكي» نيروي دريايي آمريكا و تفنگداران ارتش آمريكا بهره مند بودند.
هدف اين بود كه با پياده شدن در خاك كوبا مردم را با خود همراه كرده و با شورش همگاني و همصدا مخالفان مسلح كاسترو را كه هنوز در كوهستانها وجود داشتند با خود همراه سازند.
كشتن كاسترو
هدف نخستين كشتن فيدل كاسترو بود. جان كندي كه از ۲۱ژانويه ۱۹۶۱ در كاخ سفيد قرار گرفته بود به توصيه ديپلماتهاي آمريكايي كه معتقد بودند سياست فيدل كاسترو منافع كل آمريكا را در درياي كارائيب به خطر مي اندازد، با حمله به كوبا به كمك ارتش آمريكا موافقت كرده بود.
شكست كامل
حمله به كوبا در خليج خوكها با شكست كامل روبرو شد. مردم كوبا نه تنها از آنها استقبال نكردند، بلكه به پيكار عليه مهاجمان پرداختند. فيدل كاسترو دستور بسيج عمومي عليه كساني داد كه معتقد بود: «خائنان ستون پنجم هستند.»
طي چند روز همه ضدكاستروها كشته، زنداني و يا مجروح شدند. نتيجه اين حمله از نظر ديپلماتيك براي سياست دولت كندي فاجعه آميز بود. در داخل آمريكا نيز مردم عليه سياست حمله به كوبا تظاهرات كردند. همه جرايد جهان صفحه اول را به اين شكست اختصاص دادند.
ماجراجويي سياسي
ديپلماتهاي غربي سياست آمريكا را نسبت به فيدل كاسترو خطا و اشتباه بزرگ تلقي كردند و آن را يك ماجراجويي سياسي ناميدند.
روز بيست و چهارم آوريل ۱۹۶۱ جان كندي رئيس جمهوري آمريكا رسماً اعلام كرد كه مسؤوليت شكست در خليج خوكها به عهده او است.
هرچند كه طرح چنان حمله اي پيش از او و در دوران رياست جمهوري آيزنهاور تهيه شده بود.
 ضد كاستروها تاچندين روز دركوبا با طرفداران فيدل كاسترو پيكار مي كردند ولي حتي يك نفر كوبايي با آنها همصدا نشد. دولت كوبا اعلام كرد ۷۴۳نفر از مهاجمان زنداني شدند.
جرايد آمريكا نوشتند كه سازمان «سيا» با ضد كاستروها همكاري نزديك داشت. تقريباً همه جهان حمله «خليج خوكها» را محكوم كرد و سناتور دموكرات «واين مورز» (MORSE) آن را اشتباه فاجعه آميزي خواند.
جرايد آمريكا نوشتند پس از قطع روابط ديپلماتيك با كوبا كه در زمان آيزنهاور صورت گرفت، سازمان «سيا» به دستور آيزنهاور طرح كودتا عليه كاسترو را تهيه كرد.
از هنگامي كه به علت ملي كردن كمپانيهاي آمريكايي در كوبا دولت آمريكا دولت كاسترو را محكوم كرد و رهبر انقلاب كوبا اجباراً به شوروي نزديك شد، «سيا» چندين بار سعي كرد فيدل كاسترو را بكشد ولي موفق نشد


پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats