۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

حجاب و آیت الله طالقانی


نیوشا ضیغمی








حجاب اسلامی در استخر


بازجو و زندانی

لطفا این نوشته را تا انتها و بدون نگاه به انتهای آن از بالا به پایین بخوانید.
من می خواهم در این نوشته به یکی از زندانی های خودمان بپردازم . گفتگوی وی با شخص بازجو بسیار شنیدنی و خواندنی است . من همه تاریخ را به تماشای این بازجویی فرا می خوانم . از همه پدیده های پرشتاب هستی تمنا می کنم بقدر زمان مطالعه این چند خط ، و اندیشه ای که پس از مطالعه آن وقت می برد ، موقتا دست از تلاش حتمی خود بدارند و هستی را از فروپاشی باز دارند :
 
 - سلام
- بگیر بنشین ! ما اینجا سلام و علیک و از اینجور خرمقدس بازی ها نداریم .
- سلام که حرف نامربوطی نیست دوست من . همه ملتها سلام دارند شما تلفن را که برمی دارید می گویید : الو . این الو ، اشاره به شعله  آتش نیست . همان سلام خود ماست  که به انگلیسی  می شود هلو.
- من هیچ وقت نگفته ام هلو ، همیشه گفته ام الو .
- بهرحال شما با برداشتن تلفن ، اول کاری که می کنید به طرف مقابلتان ، هرکه هست ، سلام  می گویید ..
- به ما گفته اند با زندانی سلام و علیک نکنید .
- این شاید بخاطر این است که سلام و علیک بین دو نفر عاطفه برقرار می کند .
- ظاهرا اینجا قرار است من سئوال کنم و تو جواب بدهی .  انفرادی چطور بود ؟
- سخت و تنگ و ساکت و درد ناک .
- تو دهنت می گویی انفرادی . هتل که نیست اینجا .
- یک حداقل هایی را باید مراعات کرد ..
- سه وعده غذا به تو داده اند یا نه ؟
- بله ، اگر این سه وعده را هم نمی دادند که من الان خدمت شما نبودم تا به پرسش های ناب شما پاسخ دهم .
- با من لفظ قلم صحبت نکن . پرسیدم انفرادی خوش گذشت ؟
-  به خوشی شما ، من یک کتاب خواستم ندادند . یک قرآن ، یک نهج البلاغه حالا تلفن زدن به خانواده و ملاقات با آنان بماند .
- جوری حق بجانب صحبت می کنی که ما اینجا نوکر تو هستیم و تو ارباب مایی . همین که  اعدامت  نکرده ایم باید ممنون ما باشی .   
- چرا من باید اعدام شوم ؟ مگر من چه کرده ام ؟
- تو برعلیه امنیت ملی فعالیت کرده ای .
- چه کرده ام ؟
- سخنرانی کرده ای . نه یکبار صد بار . در تجمعات غیرقانونی شرکت کرده ای و سخنرانی کرده ای .
- من در این سخنرانی ها چه گفته ام ؟
- اتفاقا می خواهم درباره همینها با هم صحبت کنیم . تو روز دوشنبه در جمع دویست نفر کاسب و دانشجو،  یک ساعت تمام صحبت کرده ای .
- بله ، کاملا درست است .. صحبت های خوبی هم بود . بعضی صحبت ها هدر دادن وقت خود و مخاطب است اما آن صحبت دوشنبه من خوب بود .
- تو در این یک ساعت صحبت ، یکجا گفته ای : " فضای مه آلود کشور" ، این عبارت ، می دانی کنایه به چیست ؟ تو فکر می کنی با یک مشت خر طرفی که یک عبارت را لای یک سخنرانی یک ساعته مخفی کنی و ما نفهمیم ؟ 
- شما اگر بازجو نبودی و از دستگاه امنیتی کشور حقوق نمی گرفتی ،  به من حق می دادی که حتی  بیش از این نیز بگویم . اگر فضای سیاسی کشور مه آلود نبود ، من و شما می توانستیم بیرون از اینجا ، در باره مشترکات ملی و میهنی مان صحبت کنیم . نه در باره چند کلمه از یک سخنرانی یک ساعته .
- تو روز سه شنبه در سفر به شیراز و در سخنرانی مسجد دانشگاه به سیم آخر زده ای و  گفته ای : این چه مملکتی است که نظامیان برمقدرات ما حاکمند . استاندار نظامی ، فرماندار نظامی ، فلان شرکت نظامی ، فلان معامله اقتصادی نظامی . و گفته ای :  پس مردم چه می شوند ؟ سهم این مردم از نفت و جنگل و دریا کجاست ؟ چرا نظامیان کشور فکری برای این همه قاچاق نمی کنند ؟ چرا اعتیاد را ریشه کن نمی کنند ؟ وظیفه نظامیان مگر همین نیست که امنیت روانی جامعه را از جهات گوناگون تامین کنند ؟
- جواب همه این ها می دانی چیست ؟
- می دانم .
- می دانی ؟ بگو ببینم اگر می دانی .
- جواب همه  پرسش های من این است : به تو چه !
- خوب از همه چیز سردر می آوری !
- من از چیزهای دیگر هم سردرمی آورم .
- چهارشنبه یک نوشته را به دست یک دانشجو داده ای که ببرد آن را  بین دانشجوهای دانشگاه توزیع کند .. در این نوشته به شخص اول مملکت و اختیارات بیش از اندازه او اعتراض کرده ای . می دانی این مطلب می تواند سرت را به باد بدهد ؟
- دوست بازجوی من ، خود شما بیا و بقول قدیمی ها کلاهت را قاضی کن . یک نفر ، هرچه باشد یک نفر است . با محدودیتی از توانمندیها . اگر شخص اول مملکت ، بخشی از این اختیارات را به قانون و نمایندگان مردم  واگذار کند ، آن امور بهتر اداره نمی شوند ؟
- جوابت را خودت می دانی !
- بله ، به من چه ؟
- در یک جلسه خانوادگی گفته ای  مردم باید بتوانند طبق قانون راهپیمایی مسالمت آمیز داشته باشند و نسبت به چیزی که متفقند اعتراض کنند ..
- بله ، این یک حق قانونی است .
- به تو چه ؟ مگر تو وکیل و وصی مردمی ؟ مردم مگر به تو نمایندگی داده اند که حق آنها را از قانون بگیری ؟ مردم یک مشت عوام هیچ نفهمند که از نان شبشان خلاص نشده اند باید بفکر نان  صبحشان باشند . یک نگاهی به خودت بیانداز . همه الان سرشان به کار خودشان است و دارند بار خودشان را به منزل می برند . یکی از آن مردمی که تو دلت برای حقوق آنها می سوزد ، یک جعبه بیسکوییت آوردند بگویند این را بدهید به فلانی ؟ الان پیش زن و بچه هایشان نشسته اند و با دارو ندار خود دارند کیف دنیا را می کنند  . نه از تو سراغی می گیرند نه کاری به حرفهای تو دارند . حرف نمی زنند اما می شود از بی تفاوتی شان این را فهمید که : سیاست کیلویی چند ؟ آزادی کیلویی چند؟ حقوق فردی و اجتماعی کیلویی چند ؟ همه رفته اند سرکارشان و نیم نگاهی هم به تو و زن و بچه ات نمی اندازند . تو اشتباه کردی رفتی سراغ اینجور قضایا !
- بله ، اشتباه از من بود !
- پس قبول کردی که اشتباه کردی . بیا اینجا را امضا کن و به کارهای خلاف خودت اعتراف کن .
- من چیزی را امضا نمی کنم . اشتباه من در این نبود که چرا حرف از آزادی و حق مردم زدم . اشتباه من این بود که روی انسان بودن مسئولین کشورم زیادی حساب باز کردم . فکر می کردم اگر مسئولین کشورم با من مثلا به عنوان استاد دانشگاه  و منبری و دانشجو مشکل دارند ، حداقل به خانواده ام جفا نمی کنند . شما مرا از کار بیکار کرده اید ، لابد دلایل خدا پسندانه ای هم دراختیار دارید  . اما دوست من ،  اگر به زعم شما من مقصرم ،  خانواده من چه گناهی کرده اند که سرپرستشان مدتها در زندان باشد و نانی برسفره نداشته باشند ؟  
- این دیگر به خود تو مربوط است . هر که خربزه می خورد باید پای لرزش هم بنشیند . همان مردمی که نگران کمبود آزادی شان هستی بروند مشکل نان سفره زن و بچه ات را حل کنند . حکومتی که با تو و امثال تو مشکل دارد و سربه تن تو نمی خواهد ، حالا برود خرج زن وبچه ات را هم بدهد ؟
- اگر این حکومت حرف از خدا نمی زد و شخص اولش نمی گفت که من کمر بسته بزرگان دینم ، ما می پذیرفتیم که در یک کشور کافریم و حسابمان با خودمان و خدای خودمان است . اما آوازه انصاف و تاریخ و قدمت شکوه این دستگاه ، کم مانده  گوش فلک را کرکند .
- ببین بنده خدا ، بگذار حرف آخرم را همین اول به تو بگویم : این دستگاه موی دماغ نمی خواهد . دوست ندارد آدمای یک لاقبایی مثل تو چوب لای چرخش بگذارند .. اگر می خورد به تو چه ؟ اگر می برد به تو چه ؟ مثلا اینجا را نگاه کن ، رفته ای در اجتماع زنان شرکت کرده ای و گفته ای در این مملکت هزار فامیل همه فرصت های اقتصادی و اجتماعی را بالا کشیده اند . به تو چه ؟ اگر همین هزار فامیل ، تو را می کشیدند داخل خودشان و تو را هم به نوایی می رساندند ، باز اعتراض می کردی ؟  شما سیاسیون ، اعتراض می کنید ، بله ، اما  نه بخاطر مردم ، بخاطر این که در این گردونه ، شما را به بازی نگرفته اند .. مردم بهانه اند .
- شما فرض کنید ما به نام مردم و به کام خودمان اعتراض می کنیم ... عزیزم ، نفس هزار فامیل فساد می آورد . یک وزیر را می بینید نشسته برسر یک وزارتخانه و همه بستگان و آشنایانش را در اطراف خودش آرایش داده  . دوست من ، امروز ما ممکن است سپری شود اما فرزندان ما وشما ما را نخواهند بخشید . ما از گلوی تک تک بچه های بدنیا نیامده  خود می بریم  و می ریزیم به جیب خودمان . این یعنی ظلم . یعنی بلایی که در کمین ماست .
- خوب ، بگذریم . برای امروز کافی است . من یک سئوال شخصی از تو دارم .  نظرت راجع به این رژیم  و آینده آن چیست ؟
- دوست دارید حقیقت را بگویم یا می خواهید پرونده ام را قطور کنید ؟
- نه ، این را برای آگاهی خودم پرسیدم . این پرونده تو ، این هم قلم . می بندم و  می گذارم کنار . من الان دیگر باز جو نیستم . یک انسانم . فرض کن من نشسته ام داخل یکی از همان مجالس سخنرانی و تو داری سخنرانی می کنی . آینده این رژیم را چگونه می بینی ؟ با این همه توپ و تانک و نظامیان کارکشته و فداییانی که دارد ؟
- من و شما مسلمانیم . من در پاسخ به سئوال شما به سنت های حتمی و لایتغیر الهی اشاره می کنم . بزرگان این کشور،  اگر هرچه زود تر به آغوش مردم برنگردند و در کنار مردم قرار نگیرند و حق مردم را از آزادی های اجتماعی و سیاسی گرفته تا سایر حوزه ها ، برسمیت نشناسند ، دیریا زود فرو خواهند پاشید . این فرو پاشی حتمی است دوست من . من صدای شکستن استخوانهای این رژیم را می شنوم . ظلم پایدار نمی ماند . و تو ، دوست بازجوی من ، در پرونده من ،  این پیشگویی حتمی را متذکر شو . بنویس : سیدعلی خامنه ای ، طلبه ای بی نشان در مشهد ،  در یک چنین روزی ، در زندان ساواک ، درسال یکهزار سیصد و پنجاه و چهارهجری شمسی  ، رسما به فروپاشی این رژیم انگشت نهاد و گفت : اگر  این رژیم همچنان  از حق عدول کند ، و حق مردم را نادیده بگیرد ، و به ظلم خود ادامه دهد ، لاجرم فرو خواهد ریخت و چه بسا نامی از او نیز در تاریخ نماند . مثل بسیاری از حکومت ها که به سنت های حتمی خدا پشت کردند و گردونه تاریخ آنان را زیر چرخهای خود له کرد و هیچ از آنان بجای ننهاد
 
   
   
برگرفته از کتاب خاطرات علی خامنه ای

چه رنجی می کشد آنکس که انسان است

پریشانم،
چه می‌خواهی‌ تو از جانم؟!
مرا بی ‌آنکه خود خواهم اسیر زندگی ‌کردی.
خداوندا!
اگر روزی ‌ز عرش خود به زیر آیی
لباس فقر پوشی
غرورت را برای ‌تکه نانی
‌به زیر پای‌ نامردان بیاندازی‌
و شب آهسته و خسته
تهی‌ دست و زبان بسته
به سوی ‌خانه باز آیی
زمین و آسمان را کفر می‌گویی
نمی‌گویی؟!
خداوندا!
اگر در روز گرما خیز تابستان
تنت بر سایه‌ی ‌دیوار بگشایی
لبت بر کاسه‌ی‌ مسی‌ قیر اندود بگذاری
و قدری آن طرف‌تر
عمارت‌های ‌مرمرین بینی‌
و اعصابت برای‌ سکه‌ای‌ این‌سو و آن‌سو در روان باشد
زمین و آسمان را کفر می‌گویی
نمی‌گویی؟!
خداوندا!
اگر روزی‌ بشر گردی‌
ز حال بندگانت با خبر گردی‌
پشیمان می‌شوی‌ از قصه خلقت، از این بودن، از این بدعت.
خداوندا تو مسئولی.
خداوندا تو می‌دانی‌ که انسان بودن و ماندن
در این دنیا چه دشوار است،
چه رنجی ‌می‌کشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است!!!!!

نیکی کریمی ، بدون حجاب




۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

نادره


 قسمت هفتم
کتاب « نادره »

وقتی که دامنه ی افکارش به انیجا کشیده شد ، دوباره سیگاری آتش زده بی اختیار روی نیمکت نشست. سپس بی اراده آلبوم خانوادگی را از روی میز برداشت و با باز کردن آن ، اولین عکسی که نظرش را جلب کرد ، جدیدترین تصویر الیزابت ، زوجه ی عزیزش بود که موقع ناخوشی یعنی دو ماه قبل از فوت آن مرحومه برداشته شده بود . 
مهرانگیز دور عکس مزبور را نوار سیاه گرفته و رویش اسم ، کنیه ، تاریخ تولد و وقات مادر عزیزش را قید کرده بود . 
احمد آقا نسبت به خانمش همیشه صمیمی و وفادار بود . او را با نظر پرستش و معبودین می نگریست . حتی در عرض 16 سال زندگانی مشترک از کثرت شرم و حجب و یا برای احترام مستقیما به چشم های خانمش نگاه نکرده بود . او خود را کوچک تر و پست تر تصور کرده و همیشه اظهار می کرد که من لایق همسری الیزابت خانم نیستم . سعادت و خوشبختی که به این واسطه نائل شده ام به عقل و خیالم نمی گنجد . باور نمی کنم که تمام مسرت های دوره زندگانی ما واقعیت و حقیقت داشته باشد . تمام این ها حتی تولد مهرانگیز نیز برایم مثل یک رویای شیرین به نظر می آید . هیچ عقلم قبول نمی کند که در حقیقت الیزابت عزیزم از میان این همه پرستش کنندگانش فقط مرا پسندیده ، برای خاطر من از اقوام و آشنایان ، از پاریس به آن عظمت و قشنگی حتی از پدر بزرگوار و مادر عزیزش دست برداشته ، با من به ایران آمده باشد . این که می بینم همه خواب و خیال موهومی است. 
در هر صورت ما می توانیم احمد آقا را فعلا در مقابل عکس محبوبه ی عزیزش مستغرق در خاطرات دوره ی عشق و کامرانی گذاشته ، شرح حال الیزابت و ازدواج ایشان را منحصرا به نظر قارئین محترم برسانیم .

نام کتاب : نادره
نگارش : جعفر پیشه وری (1271-1326)
به کوشش : محمود مصور رحمانی ، صفدر تقی زاده
مدیر اجرایی : سرور فرهی
لیتوگرافی : تارنگ
صحافی : ایران زمین
شابک : 0-04-7920-964
تیراژ : 3000
قیمت : 5000 تومان
انتشارات گوینده
چاپ اول : زمستان 1383



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به « نادره » در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی « نادره » کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

نادره

 قسمت ششم
کتاب « نادره »
شرکت چیز خوبیست !
قوت و اتحاد در اتحاد و یگانگی است . 
دنیای متمدن فقط به واسطه ی تشریک مساعی است که روز به روز به ترقیات محیر العقول نائل آمده . 
ایرانی فقط به واسطه ی نفاق و عدم تشریک مساعی است که روز به روز عقب تر می رود . 
این ها همه صحیح و غیر قابل تردید است . 
اما باید فهمید مقصد آقایان از تشکیل شرکت و تشریک مساعی چه می باشد ؟ 
راهی که چنین شرکتی پیش خواهد گرفت کدام است ؟ 
بلی ! شرکت عناصر نفع پرست برای احتکار ، برای سوء استفاده از قحطی و بدبختی عمومی ، برای مکیدن آخرین قطره ی خون یک مشت مردم لخت و گرسنه ، این است روح شرکت میرزا مهدی ها و حاج قاسم ها که می خواهند به این واسطه از وضعیت ناگوار من نیز استفاده کنند . 
میرزا مهدی که تا دیروز از شنیدن اسم من بیزار بود ، امروز خود را دایه ی مهربان تر از مادر نشان داده ، می خواهد بگوید که دلش به حال من می سوزد . در صورتیکه همه ی حقه بازی ها ، همه برای وصول طلب نامشروع و تمام برای استفاده از بیچارگی من است . 
افکار و خیالات فوق برای احمد آقا بسیار ناگوار و تلخ بود . بیچاره بدون این که ملتفت باشد ، هر دقیقه به سرعت قدم های خود افزوده و متصل سیگار می کشید ، خود را مذمت نموده می گفت : 
چرا به دعوت میرزا مهدی به خانه ی حاجی قاسم رفته ؟ برای چه حرف های آن ها را گوش داده ؟ چرا وقتی که اسم دخترش به میان آمد از مجلس خارج نشد؟ لعنت بر این محیط کثیف ! تف بر این اخلاق فاسد ! عجب عنصر پستی هستم ؟ چه قدر بی عرضگی به خرج دادم . بلی بالاخره مغلوب و مقهور شده ، از عالم علوی اخلاق به دنیای رذل نفع پرستی سقوط کردم ! برای منافع مادی ، پرنسیب های اخلاقی و حتی فرزند دلبند خود را از دست دادم . مهرانگیز عزیزم را قربانی راه تجارت کرده ، نمی دانم به کی ها و به چی ها فروختم . نمی دانم همسری که او را به کنیزی خواهد گرفت چه شکلی است . دارای چه اخلاق و چه معلوماتی است . کور است . کچل است . چلاق است . مانند پدرش ناقص الخلقه و قوزیست . بالاخره چه کاره است ؟ نه خیر ! هیچکدام از این پیشنهادهای ایشان را نباید پذیرفت . مخصوصا شوهر دادن مهرانگیز را . این کار از من ساخته نیست . آخر چه طور می توانم بگویم که مهرانگیز بدون اطلاع تو ، بدون مشورت با تو ، تو را نامزد مرد ناشناسی کرده ام ؟ آیا نخواهد گفت : 
چرا این کار را کردی ؟ مگر از من سیر شده بودی ؟ از عهده ی نگهداری و مخارجم بر نمی آمدی ؟ آیا برای تو وجود من یک نان خور زیادی بود ؟ آیا برای تو بار گران و تحمل ناپذیری بودم ؟ واقعا اگر دست های نازنین خود را به گردنم حلقه کرده ، چشم های آسمانی رنگ خود را به چشمم دوخته ، بپرسد که بابا جان مگر فراموش کرده ای که مادرم وقت بدرود گفتن زندگانی مرا به تو امانت سپرده است ، آیا من بیچاره در مقابل حرکات معصورم آن فرشته ی آسمانی قادر به جواب و حرف زدن خواهم بود ؟ طفلک گمان می کند که من او را از تمام موجودات ، حتی از جان خود هم بیشتر دوست دارم . حالا در مقابل این ظلم و جنایت اخلاقی نخواهد گفت : 
بابا جان ! تو تا به حال مرا اغفال کرده و هزار مرتبه دروغ گفته ای که تو را از تمام موجودات بیشتر دوست دارم ؟ ایا حق با او نخواهد بود ؟ آیا با این اخلاق لیاقت پدری یک دختر معصوم مثل مهرانگیز را دارا خواهم بود ؟ نه ! به خدا و به تمام مقدسات عالم قسم می خورم که من به اندازه دهها هزار فرسنگ از این قبیل اخلاق رذیله فاصله دارم . من آدم خودخواه و منفعت پرستی نبوده و نیستم . من فرزند دلبند خود را دوست می دارم . من یک موی او را با تمام دارایی دنیا عوض نخواهم کرد . گدایی ، عملگی ، حمالی می کنم اما به این ننگ تاریخی تن در نخواهم داد . 










نام کتاب : نادره
نگارش : جعفر پیشه وری (1271-1326)
به کوشش : محمود مصور رحمانی ، صفدر تقی زاده
مدیر اجرایی : سرور فرهی
لیتوگرافی : تارنگ
صحافی : ایران زمین
شابک : 0-04-7920-964
تیراژ : 3000
قیمت : 5000 تومان
انتشارات گوینده
چاپ اول : زمستان 1383



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به « نادره » در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی « نادره » کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

آموزش رقص

امروز خبری را در سایت الف خواندم که واقعا جالب بود .
توزیع گسترده ی سی دی های آموزش رقص در تهران .
کلاس های مختلط زن و مرد آموزش رقص در تهران .
من به خوبی و بدی این موضوع ، کاری ندارم و اصلا در مقام رد یا تایید آن نیستم .
اما نکته ای در این بین ، توجه من را به خودش جلب کرد .
دولت مقتدر جمهوری اسلامی ، بیش از سی سال تلاش در جهت هر چه اسلامی تر کردن این جامعه داشته است .
جامعه ای که روزی به خاطر آرمانهای اسلامیش ، انقلاب کرد و شهید داد .
جامعه ای که به خاطر آرمانهای انقلابیش ، سالها در میادین جنگ مبارزه کرد و شهید داد .
امروز نسل سوم و چهارم همین انقلاب ، در کلاسهای مختلط رقص شرکت می کنند .
بخشی از نسل اول و دوم ، در قالب دولت ، حکومت و نیروهای نظامی بسیج ، سپاه و نیروی انتظامی ، برخورد فیزیکی با جوانان را در جهت ترویج مسائل اسلامی در دستور کار خود قرار دادند .
من در این نوشته قصد مخالفت یا تایید هیچ چیزی را ندارم .
فقط می خواهم بگویم ، چه بوده ایم و چه شده ایم .
می خواهم بگویم که شاید راه را وارونه رفته ایم .
وقتی دانشجویمان ، دیپلمه به دانشگاه آزاد می رود و بیسواد بیرون می آید .
وقتی که همه ی هم و غم نیروی انتظامی ، یک تار موی دختر ایرانی است .
وقتی که پیراهن آستین کوتاه یک پسر ، مایه ی ناراحتی و عذاب نیروی انتظامی است .
این جوان ، راه دیگری را برای مقابله با این فشار انتخاب می کند .
و شاید کلاسها و انجمن های زیرزمینی رقص و پارتی های مخفی و روابط جنسی عجیب و غریب ایرانی ، نتیجه ای معکوس باشد که از این فشار منتج شده است .
تاریخ از ما چه خواهد نوشت ؟
مطمئنم که تاریخ دوره ی ما بسیار خواندنی خواهد بود برای نسل های آینده .
صد سال بعد ، کتاب تاریخی خواهیم داشت که شاید خواندنی ترین کتاب تاریخ دنیا باشد .
کاش زنده باشم و ببینم کتاب تاریخ آن روز را .
آیا من صد و سی سال عمر خواهم کرد ؟
برایم دعا کنید .

تو هم رفتنی هستی ؟

اومد پیشم. حالش خیلی عجیب بود. فهمیدم با بقیه فرق میکنه.

گفت :حاج آقا دوتا سوال دارم که خیلی جوابش برام مهمه

گفتم :چشم اگه جوابشو بدونم خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم

گفت: من رفتنی ام

گفتم: یعنی چی؟

گفت: دارم میمیرم

گفتم: دکتر دیگه ای، خارج از کشور؟

گفت: نه همه اتفاق نظر دارن، گفتن خارج هم کاری نمیشه کرد

گفتم: خدا کریمه، انشاله که بهت سلامتی میده

با تعجب نگاه کرد و گفت: اگه من بمیرم خدا کریم نیست؟

فهمیدم آدم فهمیده ایه و نمیشه گول مالید سرش

گفتم: راست میگی، حالا سوالت چیه؟

گفت: من از وقتی فهمیدم دارم میمیرم خیلی ناراحت شدم از خونه بیرون نمیومدم

کارم شده بود تو اتاق موندن و غصه خوردن

تا اینکه یه روز به خودم گفتم تا کی منتظر مرگ باشم

خلاصه یه روز صبح از خونه زدم بیرون مثل همه شروع به کار کردم

اما با مردم فرق داشتم، چون من قرار بود برم و انگار این حال منو کسی نداشت

خیلی مهربون شدم، دیگه رفتارای غلط مردم خیلی اذیتم نمیکرد

با خودم میگفتم بذار دلشون خوش باشه که سر من کلاه گذاشتن

آخه من رفتنی ام و اونا انگار نه

سرتونو درد نیارم من کار میکردم اما حرص نداشتم

بین مردم بودم اما بهشون ظلم نمیکردم و دوستشون داشتم

ماشین عروس که میدیم از ته دل شاد میشدم و دعا میکردم

گدا که میدیدم از ته دل غصه میخوردم و بدون اینکه حساب کتاب کنم کمک میکردم

مثل پیر مردا برا همه جوونا آرزوی خوشبختی میکردم

الغرض اینکه این ماجرا منو آدم خوبی کرد و ناز وخوردنی شدم

حالا سوالم اینه که من به خاطر مرگ خوب شدم و آیا خدا این خوب شدن و

قبول میکنه؟

گفتم: بله، اونجور که یادگرفتم و به نظرم میرسه آدما تا دم رفتن

خوب شدنشون واسه خدا عزیزه

گفت: اما سوال بعدیم اینه که من با یاد مرگ آدم شدم

دیگه دین به چه درد من میخوره و یا اینکه با من چی میکنه؟

گفتم: اتفاقا دین به درد آدما میخوره نه غیر آدما، تازه شما از این به بعد

با دین محب میشی

بزرگترین کار دین محب کردنه عاقلهاست

و انسان کامل یعنی بشر غرق شده در دریای حب و عقل

خنده ی زیبایی روی لبش نشست

انگار چشمهاش پنجره شده بود به رو به اقیانوس آرام

مثل خودش آرام آرام آرام

خداحافظی کرد و تشکر

داشت میرفت گفتم: راستی نگفتی چقدر وقت داری؟

گفت: معلوم نیست بین یک روز تا چند هزار روز!!!

یه چرتکه انداختم دیدم منم تقریبا همین قدرا وقت دارم

با تعجب گفتم: مگه بیماریت چیه؟

گفت: بیمار نیستم!

هم کفرم داشت در میومد و هم ازتعجب داشتم شاخ دار میشدم

گفتم: پس چی؟

گفت: فهمیدم مردنیم، رفتم دکتر گفتم: میتونید کاری کنید که نمیرم

گفتن: نه

گفتم: خارج چی؟

و باز گفتند : نه!

خلاصه حاجی ما رفتنی هستیم کی اش فرقی داره مگه؟

باز خندید و رفت
رفت و دل منو با خودش برد

یاد مرگ زندگی بخش است، باور کنیم!
منبع : سایت الف

خبر تلخ

امروز یک خبر تلخ ، فضای کاریمان را پر کرد .
اکبر هدایت از شهر « میانه » منتقل شد . 
غباری از تاسف و تاثر بر چهره ی بسیاری از همکارانمان دیده می شد .
یکی از محبوبترین و بهترین همکارانمان ، از ما جدا می شود .
او از تاریخ پانزدهم مرداد، بطور رسمی به روستای پسوه ، در استان آذربایجانشرقی منتقل می شود .
او از شرقی ترین شهر استان آذربایجانشرقی به غربی ترین شهر استان آذربایجانغربی منتقل می شود . 
شاید این تغییر محل خدمتی ، مزایای حقوقی و یکسری محاسن دیگر هم برای او داشته باشد .
کما اینکه او فردی است که دارای قدرت تطبیق پذیری بالا و توانایی رشد در هر محیطی را داراست .
اما آنچه بیش از همه باعث ناراحتی من و سایر دوستانش شد ، جدایی و دوری از او بود .
این روزهای آخری است که با او هستیم و باید قدر این روزها را بدانیم .
مانده ام که با دلتنگیم چه کنم ؟


برادران من

این هم عکس داداشام
محمد
محمد

هانی
هانی



مهسا

عکس خواهر عزیز و ناز و مهربونم « مهسا »


ImageChef.com


۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

سند افتخارات یک مرد



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

گارد سلطنتی لیبی

تصاویر زیر ، گارد سلطتنی لیبی را نشان می دهد .
این گارد ، فقط از زنان ورزیده ی ارتش تشکیل شده است .
زنانی که دوره های سخت و ویژه ای را طی کرده اند و پس از آزمونهای فراوان انتخاب می شوند .
این گروه از زنان ، شامل تعدادی بیش از 400 نفر می شود .
این زنان حق ندارند مادامیکه بعنوان گارد سلطنتی خدمت می کنند ازدواج کنند .
محافظین معمر قذافی ، بر خلاف سایر محافظین شخصیتهای جهان ، هیچگاه لباس شخصی نمی پوشند .







پسوه

پسوه، روستایی است از توابع بخش لاجان و در شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی ایران.
این روستا در دهستان لاهیجان شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۹۷۷ نفر (۵۱۵ خانوار) بوده است.
پسوه ، حدود سه هزار نفر جمعیت دارد . 
مردم آن به زبان کردی سورانی تکلم می کنند و دارای دین اسلام و مذهب تسنن می باشند .
50 روز در سال ، این شهر شاهد یخبندان است . 
پیش شماره ی تلفن آن 0444 است . 
در ورودی این شهر ، نوشته شده « به خیر هاتن » ، یعنی به شهر ما خوش آمدید .
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، در این شهر ، پادگانی دارد که « تیپ 25 تکاور ممتاز » نام دارد .
بنا به آن چیزی که در اینترنت خواندم ، ساعت کار در پادگان پسوه از صبح تا ظهر است ولی اگر تا ساعت 4 کار کنی ، پنجشنبه ها تعطیل است .








اگر مجسمه ی آزادی در هند بود






پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

نادره





 قسمت پنجم
کتاب « نادره »
از جریان گفتگوی شب نشینی فهمیدیم که احمد آقا با تصمیمات حضرات کاملا مخالف بود . ولی برای اظهار مخالفت خود فرصتی به دست نیاورده ، اجبارا در مقابل پر رویی میرزا مهدی سکوت نموده بود . از طرفی چون شب نشینی و مسائل مطرح شده در آن برای این تاجر متجدد ناگهانی و غافلگیر کننده بود ، لذا مشارالیه می بایستی در اطراف هر یک از مسائل مطرح شده ، تعمق نموده و موقعیت خود را در مقابل تک تک آنها مشخص نماید . از این رو با حالت بسیار گرفته و متغیر از خانه حاجی قاسم خارج ، بعد از خداحافظی با صاحبخانه و سایر مهمانها سوار اتومبیل خود شده به شوفر گفت:
برو 
آقا کجا ؟ 
هر جا که می توانی !
شوفر که از اخلاق ارباب به خوبی مطلع بود . چیز دیگری نگفته ، ماشین را آتش کرد و به زودی دروازه دولت را پشت سر گذاشت . 
آن شب یکی از شب های بسیار مه آلود و تاریک بهاری بود . آسمان را ابری سیاه و ظلمانی می پوشاند . باران نمی آمد ، اما غرش مهیب رعد و شعاع خیره کننده برق پیدایش طوفان دهشتناکی را اعلام می نمود . حالت احمد آقای بیچاره نیز مانند طبیعت در آن شب تاریک بسیار منقلب و پریشان و افق خیالاتش بسیار تاریک و وحشتناک بود . اما انقلاب هوا و پریشانی افکار ارباب در حرکت و سرعت اتومبیل تاثیر چندانی نداشت و آن مولود علم و اعجاز صنعت مه غلیظی را که فضا را می پوشاند در هم شکافته ، راه ناهموار شمیران را به سرعت پشت سر گذارده ، طولی نکشید که احمد آقا را به خانه ییلاقی خود در شمیران رساند . در این جا « آرام » شوفر احمد آقا پس از خاموش کردن موتور پیاده شده و بدون آنکه منتظر دستور یا اشاره ارباب شده باشد شروع به در زدن کرد . 
طولی نکشید که آقا سید محسن باغبان در را باز نمود . بعد از آن که احمد آقا از اتومبیل پیاده شد ، « آرام » اتومبیل را به گاراژ برد و خود با همان لباس شوفری و چکمه های بلند روی صندلی اتومبیل به خوابی عمیق فرو رفت . آقا سید محسن هم ارباب را تا در اتاق مخصوصش مشایعت کرده ، منتظر شنیدن اوامر او گشت . 
احمد آقا پس از آنکه در اتاق را با کلیدی که از جیب بیرون آورده بود باز کرد ، به طرف آقا سید محسن برگشته گفت : 
چراغ را روشن کن ، پنجره ها را بگشا و بعد برو بخواب . چون دیگر با تو کاری ندارم . بعد از آن قدم به داخل اتاق گذاشته ، سیگاری آتش زد و ضمن قدم زدن در تعقیب افکاری که در اثناء راه به مغزش راه یافته بود ، پیش خود گفت : 
مشکل اینجاست که من در حال حاضر حکم شخص به باتلاق افتاده ای را دارم که هر چه بیشتر دست و پا می زند به هلاکت خود نزدیک تر می شود و به هر وسیله ای متشبث می شود غیر از یاس و حرمان حاصلی به دست نمی آورد . 
بلی انسان عاجز و زبون است . انسان نمی تواند تنها به نفس خود متکی شود . انسان تابع اراده آهنین محیط اجتماعی است . عقل ، آرزو ، و فهم بدون داشتن وسایل لازم هیچ کاری از پیش نمی برند . اما آیا حقیقتا این طور است ؟ آیا واقعا من به منتها درجه بیچارگی و ناتوانی رسیده ام ؟ آیا حقیقتا راه علاجی نمانده است ؟ آیا باید از آمال و آرزوهای شیرین و مقدس به کلی دست برداشته ، تابع محیط و پیشامد شده ، مانند سایرین تقلب و استفاده چی گری را شعار خود سازم ؟ شاید اشتباه می کنم . بلکه میرزا مهدی بهتر می فهمد . بلی احمد ! در مقابل وضعیت خطرناکی هستی ! فکر خود را جمع کن ! ملتفت حرکات و رفتار خود باش ! قدم ها خود را بسنج ! تو پسر ... التجار هستی ! اسم خانواده ات در تمام ایران به پاکی و درستکاری معروفست ! ببین کجا می روی ؟! چه می کنی ؟! راهی که میرزا مهدی ها پیش پای تو می گذارند تو را به کجا خواهد رساند ؟ !






نام کتاب : نادره
نگارش : جعفر پیشه وری (1271-1326)
به کوشش : محمود مصور رحمانی ، صفدر تقی زاده
مدیر اجرایی : سرور فرهی
لیتوگرافی : تارنگ
صحافی : ایران زمین
شابک : 0-04-7920-964
تیراژ : 3000
قیمت : 5000 تومان
انتشارات گوینده
چاپ اول : زمستان 1383



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به « نادره » در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی « نادره » کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

زور پلیس ، فقط به زن و بچه ی مردم می رسد


آقایان دلسوز زنان .
آقایانی که نگران بدحجابیند .
حضرات نیروی انتظامی .
اینجا ایران اسلامی است و اینان بازیگران سینمای ایران .

علی دایی


۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

باحال ترین پارکینگ دنیا

پارکینگی در شمال آلمان

زنی که رکورددار ازدواج در جهان است

عنوان زنی که بیشترین ازدواج را در جهان دارد ، به نام « لیندا ولف » ثبت شد .

یک خانم آمریکایی به نام « لیندا ولف » این عنوان را به خود اختصاص داد .
او تا کنون بیست و سه بار ازدواج کرده و اکنون نیز در جستجوی مورد دیگری برای بیست و چهارمین بار است .
خانم ولف که 68 سال سن دارد ، توانسته نامش را در کتاب گینس به ثبت برساند .
او می گوید که به ازدواج اعتیاد پیدا کرده است .
اولین ازدواج او در سن 16 سالگی ، در سال 1957 ، با یک مرد 31 ساله به نام « جرج اسکات » بود که این زندگی مشترک ، 7 سال طول کشید . لیندا می گوید که این مدت ، طولانی ترین و شادترین ازدواج او بود .



او در سالهای بعد ، با یک مجرم یک چشم ، لوله کش ، موسیقیدان ، واعظ و چند مشروب فروش ازدواج کرد .
دوتا از شوهرهایش ، همجنس باز از آب در آمدند و دوتایشان هم بی خانمان و آواره بودند .
خانم ولف ، فقط سه بار با یک مرد هندی به نام « جک جورلی » ازدواج کرد .
او هم اکنون مادر هفت فرزند و نامادری تعداد بیشتری فرزند نیز هست .
آخرین ازدواج او که سر و صدای زیادی نیز به راه انداخت ، با مردی به نام « گلین ولف » بود . این مرد برای بیست و نهمین بار ازدواج می کرد و عنوان مردی که بیشترین ازدواج در جهان را دارد ، به خود اختصاص داده بود . این آقا ، یک سال بعد و در سن 88 سالگی درگذشت .
هم اکنون خانم ولف در جستجوی بیست و چهارمین عشق خودش است .






پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

رژیم غذایی زنان

سوء تغذیه پروتئین – انرژی در دوران کودکی به ویژه- در2 سال اول زندگی - بررشد و تکامل مغزی، اثرات منفی جدی و جبران ناپذیری دارد. از جمله کاهش بهره هوشی که توانمندی های ذهنی کودک را کاهش می دهد ، می توان اشاره کرد . بنابراین یکی دیگر از پیامدهای زیان بار سوء تغذیه کاهش قدرت یادگیری و آموزش پذیری کم و افت تحصیلی در دختران و پسران است.
نوع دیگری از سوء تغذیه مربوط به کمبود ریز مغذی هایی مانند ید، آهن، روی، ویتامینD و کلسیم است. در خانمی که در دوران بارداری باکمبود یدمواجه است ، جنین دچار صدمات غیر قابل جبرانی مانند کاهش بهره هوشی، عقب ماندگی های ذهنی و جسمی، کر ولالی، لوچی و سقط می شود.حتی کمبود ید خفیف در این دوران، اگرچه به ظاهر نقصی درجنین ایجاد نمی کند اما بهره هوشی او را کاهش می دهد و کودکی که در دوره جنینی با کمبود ید مواجه شده است در دوران مدرسه با کاهش قدرت یادگیری وافت تحصیلی روبرو خواهد شد. مصرف نمک یددار به جای نمک معمولی تنها راه پیش گیری از کمبود ید است.
کمبود ویتامنD نیز یکی از کمبودهای ویتامینی شایع در دختران و زنان است . ویتامینD از تابش نور مستقیم خورشید بر پوست بدن ساخته می شود. ویتامینD جذب کلسیم را دربدن افزایش می دهد و بنابراین در رشد و استحکام استخوان های بدن لازم است و کمبود آن زمینه را برای نرمی استخوان و در نهایت پوکی استخوان آماده می کند.
به هردلیلی که از تابش نور خورشید به طور مستقیم بر پوست بدن جلوگیری شود از قبیل استفاده مرتب و مداوم از کرم های ضد آفتاب وغیره ... ، ویتامینD به طور کافی در بدن ساخته نمی شود و چون منابع غذایی هم به طور معمول از نظر ویتامینD فقیر هستند و نمی توانند ویتامینD مورد نیاز بدن را تامین کنند، بدن با کمبود ویتامین D مواجه خواهد شد. کمبود کلسیم نیز نوعی سوء تغذیه است که دلیل عمده آن مصرف ناکافی شیر و لبنیات است.
از دیگر کمبودهای تغذیه ای در دختران نوجوانکمبود ویتامین A و کمبود روی است. ویتامینA دررشد و سلامت پوست و حفظ قدرت دید نقش دارد و روی نیز در بلوغ جنسی حائز اهمیت است و کمبود آن، اغلب تاخیر در بلوغ جنسی را به همراه دارد. با مصرف میوه ها و سبزی های سبز تیره، زرد و نارنجی رنگ، و شیرو لبنیات، ویتامینA بدن تامین می شود و با گنجانیدن گروه گوشت، حبوبات ، تخم مرغ و مغزها( مثل گردو و بادام) نیاز بدن به روی تامین می شود.
زیاده خوری نیز نوعی سوء تغذیه به شمار می رود . امروزه رابطه علمی بین اضافه وزن و چاقی با بسیاری از بیماری ها به اثبات رسیده است. متاسفانه چاقی در دختران و زنان در کشور ما از شیوع بالایی برخوردار است. چاقی از عوامل زمینه ساز برای ابتلا به دیابت ( بیماری قند)، بیماری های قلبی- عروقی ، و برخی از سرطان ها است.علاوه براین، افزایش وزن و چاقی ایجاد آرتروز زانو را تشدید می کند خانم های چاق بیشتر درمعرض کمر درد و ضایعات زانو قرار دارند. رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذا، محدود کردن مصرف شیرینی ها و چربی ها، کاهش مصرف نمک و در مقابل ورزش و تحرک بدنی، در جلوگیری از بروز چاقی موثر است. حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز از افزایش وزن جلوگیری کرده و در حفظ سلامت افراد بسیار موثر است.
به طور کلی ، دخترانی که در کودکی و نوجوانی تغذیه ای صحیح داشته اند ، مادران سالم تر و موفق تری خواهند بود ، فرزندان سالم تری به دنیا می آورند و نسل سالم تری را پرورش خواهند داد . به این دلیل توجه به تغذیه صحیح دختران از دوران کودکی حائز اهمیت است.
به طور کلی نیازهای غذایی در دوران های مختلف زندگی یعنی کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و سالمندی متفاوت است. در واقع، نیاز به انرژی و مواد مغذی برای حفظ سلامت بدن بر حسب سن، جنس، میزان فعالیت بدن و شرایط فیزیولوژیکی متفاوت است . نیازهای تغذیه ای دختران در سنین بلوغ ، به علت جهش رشد افزایش می یابد . در این دوران بدن برای رشد استخوان ها به کلسیم بیش تری نیاز دارد. برای افزایش توده بدن وساخته شدن سلول ها، پروتئین بیش تری مورد نیاز است و برای خون سازی نیز، نیاز به آهن افزایش می یابد.ویتامین های گروه B ، ویتامینA ،D و سایر ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین در رشد قدی و افزایش توده بدنی دختران نقش عمده ای دارند و هر گونه اختلال در برنامه غذایی که منجر به کمبود این مواد مغذی در بدن بشود، در نهایت اختلال در رشد به صورت کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی و علاوه بر آن کاهش توانمندی های ذهنی و افت تحصیلی را به دنبال دارد. تغذیه دختران نوجوان از این جهت که مادران آینده هستند نیز حائز اهمیت است. تبیان
گردآوری :
پایگاه اینترنتی پرشین وی

کاهش درد قاعدگی زنان

زنجبیل، موثر در کاهش دردهای قاعدگی
زنجبیل
نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: کپسول زنجبیل در بهبود درد دیسمنوره ی اولیه مانند مفنامیک اسید و ایبوپروفن عمل می کند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا علوم پزشکی تهران؛ این مطالعه با هدف مقایسه میزان اثربخشی کپسول زنجبیل با داروهای شناخته شده در درمان دیسمنوره اولیه، مفنامیک اسید و ایبوپروفن توسط "گیتی ازگلی" پژوهشگر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام شده است.
تحقیق از نوع کارآزمایی بالینی بر روی 150 دانشجو با سابقه دیسمنوره اولیه انجام شد.
نمونه ها از نظر شدت دیسمنوره مشابه سازی شده و سپس به صورت تصادفی در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند.
افراد سه گروه از لحاظ سن، سن منارک، وزن، قد، BMI، رشته و سنوات تحصیلی، سمت در شغل پدر، تحصیلات و شغل مادر، ورزش منظم، طول و فاصله و مقدار خونریزی قاعدگی مشابه بودند.
زنجبیل به اندازه مفنامیک اسید و ایبوپروفن در کاهش درد قاعدگی موثر است.
برای افراد گروه زنجبیل، کپسول حاوی 250 میلی گرم زنجبیل، چهار بار در روز، به مدت سه روز از شروع خونریزی تجویز شد و به افراد گروه مفنامیک اسید و ایبوپروفن کپسول های مشابه با همان دستورالعمل و حاوی به ترتیب 250 میلی گرم مفنامیک اسید و 400 میلی گرم ایبوپروفن داده شد.
تاثیر داروها بر دیسمنوره پس از پایان دوره ی درمان به وسیله سیستم امتیازبندی چند بعدی گفتاری بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
کپسول زنجبیل
یافته ها حاکی از آن بود که بهبود شدت دیسمنوره اولیه در سه گروه زنجبیل (64 درصد)، ایبوپروفن (66 درصد) و مفنامیک اسید (58 درصد) تفاوت آماری معنی داری نداشت.
به عبارتی کپسول زنجبیل همانند دو داروی شیمیایی مرسوم در درمان دیسمنوره اولیه موثر بود.
نتایج نشان می دهد: کپسول زنجبیل در بهبود شدت دیسمنوره اولیه مانند داروهای رایج در تسکین درد قاعدگی موثر است. بررسی تاثیرات زنجبیل بر دیگر علایم همراه با دیسمنوره اولیه توصیه می شود.
خلاصه ی این تحقیق در مجله ی "پژوهش در پزشکی" دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسیده است.

بیماری های زنان ، دیسمنوره

دیسمنوره
برخی از زنان و دختران به ندرت در زمان خون ریزی‌ های قاعدگی احساس ناراحتی کرده و فقط گه ‌گاه دچار انقباضات و دردهای خفیف می ‌شوند، در حالی که عده‌ ای دیگر به علت سردرد، خون ریزی فراوان و انقباضات شدید رحم مجبور به غیبت از کار و مدرسه می ‌شوند. با این همه، قاعدگی پدیده ‌ای است که هر ماه در طول سال‌ ها اتفاق می ‌افتد.
چنانچه امید به زندگی در بدو تولد یک زن، 67 سال باشد با یک محاسبه ساده می ‌توان گفت: خانمی با سیکل‌ های قاعدگی سی روزه که هر بار پنج روز دچار خون ریزی می ‌شود، در واقع یک دهم از عمرش را(حدود 5/6 سال از عمر باروری اش را که بین 10 تا 49 سالگی است) در حال خون ریزی قاعدگی به سر می ‌برد و اگر هم با درد و ناراحتی شدید همراه باشد، می ‌توان ادعا کرد که بخش مهمی از زندگی وی که می‌ باید صرف تحصیل و کار شود، به بطالت و بیهودگی خواهد گذشت.
قاعدگی دردناک(یا دیسمنوره) چیست؟
" دیسمنوره " (Dysmenorrhea)واژه ای یونانی به معنای قاعدگی دردناک است که در علم پزشکی، برای اشاره به ناراحتی ‌های دوران قاعدگی(شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف و بی حالی، تنش، احتباس مایعات در بدن، درد های پشت و پاها، خستگی و افسردگی) به کار برده می ‌شود.
قاعدگی دردناک به چه علت به وجود می‌ آید؟
رحم یک عضله است و مانند هر عضله‌ ای به انقباض و استراحت در می‌ آید. اکثر انقباضات رحم هرگز احساس نمی‌ شوند، ولی انقباضات قوی رحم، دردناک هستند. رحم در طی انقباضات قوی ممکن است با قدرت و تواتر بیش از حد به انقباض در آمده و خون ‌رسانی به خود را به طور موقت قطع کند. به نظر می ‌رسد که علت بروز این انقباضات، افزایش تولید موادی به نام "پروستاگلاندین ‌ها"(Prostaglandins) در دوران خون ریزی قاعدگی می ‌باشد. میزان تولید بالای "پروستاگلاندین ‌ها" درد های دوران قاعدگی را شدیدتر می ‌کند.
انواع دیسمنوره(قاعدگی دردناک):
قاعدگی دردناک به دو دسته دیسمنوره اولیه و ثانویه تقسیم می ‌شود:
در " دیسمنوره اولیه "، دردهای دوران قاعدگی از ابتدای شروع قاعدگی در سن بلوغ آغاز گردیده و تا آخر دوران باروری ادامه می‌ یابد. " دیسمنوره ثانویه " بر اثر یک علت جسمانی ایجاد شده و به طور معمول شروعی دیرتر دارد. به عبارت دیگر، درد قاعدگی به دلیل آسیب شناسی لگنی را " دیسمنوره ثانویه " گویند. در این حالت، زن پس از مدت‌ ها قاعدگی عادی و بدون درد، دچار قاعدگی دردناک می‌ شود.
"دیسمنوره ثانویه" از این لحاظ با "دیسمنوره اولیه" متفاوت است که درد بر اثر وجود یک نابهنجاری یا بیماری در رحم، لوله‌ ها یا تخمدان‌ ها به وجود می‌ آید و هر چند ممکن است شبیه به انقباضات و دردهای قاعدگی باشد، اما غالبا تا پس از قطع خون ‌ریزی‌ های ماهیانه، همچنان تداوم داشته و ممکن است در مواقع دیگری از سیکل قاعدگی نیز دست دهد.
دیسمنوره، قاعدگی
شایع ‌ترین علل "دیسمنوره ثانویه" را:
* عفونت ‌ها،
* آدنومایوزیسAdenomyosis))(رشد خوش خیم بافت ‌های دیواره رحم)،
* اندومتریوزیس((Endometriosis(کاشته شدن بافت آستر مخاطی رحم در خارج از رحم)
* و چسبندگی‌ های لگنAdhesions))(جوشگاه‌ ها یا چسبندگی دو سطح به یکدیگر)
تشکیل می ‌دهند.
تشخیص افتراقی "دیسمنوره اولیه و ثانویه" به طور قطع با پزشک معالج است. پزشک با توجه به تاریخچه باروری، سیکل‌ های قاعدگی، معاینه لگنی و یافته‌ های آزمایشگاهی، این دو را از یکدیگر تفریق داده و فرآیند درمانی مناسب را پیش می ‌گیرد.
درمان "دیسمنوره ثانویه"، بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد و ممکن است به درمان دارویی یا جراحی احتیاج داشته باشد.
"دیسمنوره اولیه" که به خاطر تولید بیش از حد "پروستاگلاندین ‌ها" ایجاد می ‌گردد، شایع ‌تر است. این مواد به طور طبیعی توسط سلول‌ های آندومتر(آستر داخلی رحم) و دیگر بخش‌ های بدن ساخته می ‌شوند. "پروستاگلاندین‌" های ساخته شده در رحم باعث انقباض رحم شده و به ریزش آستر مخاطی ساخته شده در طول سیکل قاعدگی کمک می‌ کنند. در صورت تولید بیش از حد این مواد، خانم ‌ها ممکن است در طول خون ریزی‌ های قاعدگی، دچار درد بیش از حد شوند. از طرفی، "پروستاگلاندین ‌ها" می ‌توانند فرد را دچار تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد کنند.
درمان ‌های مفید برای "دیسمنوره اولیه" عبارت ‌هستند از:
استراحت، قرار دادن حوله گرم بر نواحی تحتانی شکم یا کمر(به مدت 5 تا 30 دقیقه)، ورزش‌ های هوازی(آئروبیک)، اصلاح تغذیه و استفاده از داروها.
کیسه آب گرم
رهنمودهای تغذیه ‌ای جهت کاهش درد و ناراحتی ‌های دوران قاعدگی:
با رعایت رهنمودهای تغذیه‌ ای ذکر شده و دریافت مکمل‌ ها و گیاهان دارویی(Herbs)، می‌ توان درد و ناراحتی ‌های دوران خون ریزی‌ های قاعدگی را کاهش داد:
- در روز 8 تا 9 لیوان آب بنوشید.
- مقادیر کافی کلسیم(1000 میلی ‌گرم در روز) دریافت کنید.
- دریافت اسیدهای چرب ضروری که در ماهی ‌های آب سرد، آجیل و دانه ‌های مغزدار(تخمه ‌ها) یافت می ‌شوند را افزایش دهید.
- دریافت مواد غذایی پالایش یافته(Refined foods)، شکر، مواد غذایی حاوی "متیل گزانتین ‌ها" (Methylxanthines) (از جمله قهوه و شکلات) را کاهش دهید.
- مصرف میوه‌ ها و سبزی ‌های تازه و غلات کامل(سبوس ‌دار) را افزایش دهید.
- دریافت منیزیوم(400 میلی ‌گرم در روز) و همین ‌طور ویتامینB6 (100میلی‌ گرم در روز) در سراسر سیکل قاعدگی می‌ تواند به تولید هورمون و آرامش بدن کمک کند.
- در طول خون ریزی‌ های قاعدگی می ‌توان از مقادیر بیشتری از این مکمل ‌ها(منیزیم تا 600 میلی‌ گرم در روز و ویتامینB6 تا 300 میلی‌ گرم در روز) استفاده کرد.
- دریافت ویتامین ای (400 تا 800 واحد بین‌المللی در روز) می‌ تواند به بهبود جریان خون در عضلات رحم کمک کند.
- دریافت روغن های امگا 3 (3- ( Omega Oils ( 1000 تا 1500 میلی ‌گرم یک تا دو بار در روز) می‌ تواند به کاهش التهاب کمک کرده و تولید هورمون ‌ها را در بدن خانم ها بهبود بخشد. این روغن ‌ها در دانه‌ های کتان، گل گاوزبان و روغن گل پامچال (Evening Rose) یافت می ‌شوند.
- دریافت نیاسین آمید(50 میلی‌ گرم و دو بار در روز) درد را کاهش می ‌دهد. این مکمل را از هفت روز قبل از شروع خونریزی‌ های قاعدگی شروع کرده و در تمام طول مدت روزهای خونریزی قاعدگی ادامه دهید. مصرف ویتامین C (300 میلی‌ گرم در روز) به طور همزمان می ‌تواند به افزایش اثرات نیاسین آمید کمک کند.
نتایج تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد که تشکیل سنگ کیسه صفرا (Chole Lithasis) در زنان مُسن ‌تر، مادران شیرده و زنان دچار "دیسمنوره" که سابقه مادری(ارثی) مثبتی از نظر سنگ‌ های صفراوی علامت ‌دار دارند، شایع ‌تر است.
تحقیق دیگری نشان می ‌دهد، که افزایش نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده چند زنجیره به اسیدهای چرب اشباع شده از یک به سه، هیچ تغییری در علائم گزارش شده ایجاد نمی ‌کند. اما رعایت رژیم کم چربی(تامین صرفا 20 درصد از انرژی دریافتی از چربی ‌ها) در طول خونریزی ‌های قاعدگی و هفته قبل از شروع خونریزی قاعدگی، تفاوت فاحشی از نظر علائم مرتبط با احتباس آب ایجاد می‌ کند.
به نظر می ‌رسد رژیم کم چرب گیاه ‌خواری با افزایش غلظت گلوبولین ‌های متصل شونده به هورمون ‌های جنسی (Sex Hormone Binding Globulins) و کاهش وزن بدن، به کاهش طول مدت و شدت "دیسمنوره" و نیز کاهش طول مدت نشانه‌ های قبل از قاعدگی (Premenstrual Syndrome (PMS)) کمک می‌ کند. این نتایج به دلیل تاثیرات رژیم غذایی بر فعالیت استروژن می‌ تواند باشد.
در تحقیق دیگری از "منارک زودرس" (Early menarche)(شروع قاعدگی زودرس)، از خون ریزی طولانی مدت و شدید و مصرف کم ماهی، تخم ‌مرغ و میوه، به عنوان عوامل ایجاد کننده "دیسمنوره اولیه" یاد شده است.
دکتر مرجان فرجی - دکترای بهداشت باروری
دنیای سلامت

خانم ها کی ورزش کنند

از آنجا که روی ورزشکاران زن پژوهش های دقیق و گسترده ای صورت نگرفته است، یک اتفاق نظر و تفاهم کلی درباره سطح عملکرد آنها وجود ندارد.
وجود اختلافات فیزیولوژیک و نیز ساختاری بین جنس زن و مرد هم مزید بر علت شده است. اگرچه بر اساس نظرسنجی ها، اکثر ورزشکاران زن معتقد به افت عملکرد بدنی در دوران قاعدگی هستند، اما از لحاظ فیزیکی زنانی بوده اند که در طی زمان قاعدگی قادر به شکستن رکوردهای جهانی شده اند.
فعالیت ورزشی شدید سبب کاستن سطح استروژن در خون می شود، اما لزوماً بر سطح عملکرد بدنی اثری ندارند.
در تمرینات با شدت یکسان، اختلافی در میزان بروز آسیب های ناشی از ورزش در زن و مرد دیده نمی شود.
قرص های ضدبارداری هر چند ممکن است سبب تغییرات چشمگیر فیزیولوژیک در بدن زن شوند، اما تاثیر عمده ای روی عملکرد فرد نخواهند گذاشت.
حاملگی در دو تا سه ماه اول، اثر منفی روی عملکرد نمی گذارد. لابد می دانید در المپیک سال 1956 ملبورن، سه تن از برندگان مدال طلا حامله بودند. حتی بعد از طی حاملگی اگر وضعیت جسمی به شکل پیش از حاملگی زن بازگردد، مشکلی در رقابت های ورزشی نخواهد داشت.
ورزش سبب بهبود تراکم استخوان زنان نمی شود، بلکه فقط سبب حفظ آن می شود. در صورت مصرف مقادیر کافی
کلسیم ، ورزش احتمالاً در شکل گیری استخوان های قوی تر کمک خواهد کرد.
از طرفی هیچ محدودیت سنی برای شرکت در
ورزش های استقامتی وجود ندارد، حتی زنان 80 ساله هم توانایی شرکت منظم در دوهای ماراتن را دارند، اگر چه مدت زمان طی شده بیشتر خواهد بود. دقیقاً معلوم نیست که آیا زنان سریع تر می دوند یا مردان؟ فقط می دانیم که در ازای هر دهه ی عمر، زنان توانایی سرعت بخشی در دویدن به میزان 14 متر در دقیقه را دارند. در حالی که این رقم برای مردان 7 متر در دقیقه است.
البته با توجه به اختلالات فیزیکی به نظر نمی رسد که زنان توانایی غلبه بر مردان در مسافت های کوتاه را داشته باشند، اما برعکس این موضوع در دوهای با مسافت طولانی صدق می کند که به نظر می رسد به علت چربی بالاتر موجود در بدن زنان است که به عنوان منبع انرژی عمل می کند. به علاوه تعریق در دماهای بالاتر بدن، سبب حفظ و نگهداری بیشتر آب بدن خواهد شد.
تفاوت فیزیولوژیک بین زنان و مردان ورزشکار
این اختلافات در زمینه سیستم اسکلتی و عوامل بیو مکانیکی نمود دارد.
ورزشکاران زن به طور معمول (ولی نه همیشه) کوچک تر و کوتاه تر بوده، لگنی پهن تر دارند، زانوها به داخل متمایل شده و ساق پاها انحنای کمتری دارند. این ویژگی ها از جمله مواردی هستند که احتمال ایجاد برخی از آسیب های مانند دردهای کشککی- رانی را بالا می برند.
ورزشکاران زن درصد بالاتری از چربی بدن داشته و حدود 30 درصد قدرت عضلانی کمتری نسبت به مردان دارند که به ویژه مربوط به اندام فوقانی است، اما در هر صورت این تفاوت ها به رشته ورزشی خاصی بستگی دارد، تا اینکه جنسی خاص عامل آن باشد.
سودمندی ورزش در بانوان
تمرینات منظم ورزشی دارای فواید مشابهی در زنان و مردان است، یعنی
کاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن که تمام این موارد به پیشگیری از آترواسکلروز و بیماری های قلبی کمک می کنند.
به علاوه ورزش های توام با اعمال وزن روی بدن، سبب تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شوند.
زمانی تصور می شد که ورزش شدید به سیستم تولید مثل زنان آسیب می رساند. در ضمن عقیده داشتند که زنان به ویژه در جریان عادت ماهیانه نباید ورزش کنند. امروزه خلاف هر دوی این موارد ثابت شده است.
اثرات ورزش روی قاعدگی
زنان ورزشکار مستعد
اختلالات قاعدگی از جمله تاخیر در شروع آن، فقدان اولیه و ثانویه، افزایش فاصله بین دو سیکل قاعدگی و فقدان تخمک گذاری هستند. به عنوان مثال، فقدان قاعدگی در 3 تا 5 درصد کل جمعیت رخ می دهد، اما در 15 تا 60 درصد زنان ورزشکار مشاهده می شود که از جمله علل آن، وزن پایین بدن، از دست دادن سریع وزن، شروع سریع ورزش های سنگین، تغذیه ناکافی در مقایسه با احتیاج به انرژی و وجود استرس های فیزیکی و روانی است.
در صورت فقدان قاعدگی به مدت طولانی، خطر کاهش تراکم استخوانی و ایجاد
پوکی استخوان زودرس وجود دارد. به نظر می رسد سایر اختلالات قاعدگی خانم ها هم در کاهش تراکم استخوان در درازمدت موثر باشند.
فقدان هورمون استروژن، لااقل به صورت تئوریک سبب بالا رفتن چربی های خون و ایجاد آترواسکلروز زودرس می شود. پس درمان مناسب اختلالات قاعدگی اهمیت به سزایی دارد.

گیاهی برای تنظیم قاعدگی زنان

گیاه پنج انگشت
این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود.
میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.
میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد.
قاعدگی را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد. فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورداستفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.
برگ این گیاه اثر کاهنده ای بر شهوت دارد و در قدیم و پارسایان در فصل بهار این گیاه را زیر خود فرش می کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.
ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و مقدار زیاد آن برای
کلیه مضر است.
این گیاه در درمان سر درد هم مفید است.
پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است
از گیاه پنچ انگشت، دارویی به نام ویتاگنوس ( VITAGNUS ) تهیه کرده اند که حاوی‌ 90 ـ 80 میلی‌ گرم‌ عصاره‌ خشك‌ این گیاه‌ می‌باشد.
این دارو جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و
یائسگی ‌ به‌ كار می‌رود.
مكانیسم‌ اثر دقیق‌ این‌ فرآورده‌ به‌ اثبات‌ نرسیده‌ است‌ ، ولی‌ به‌ نظرمی‌رسد گیاه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال‌ می‌كند. این‌ گیاه‌ باعث‌ كاهش‌ آزاد شدن FSH* و افزایش‌ آزاد شدن‌ LH** و پرولاكتین ‌از هیپوفیز می‌گردد. هورمون های FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در خانم ها موثرند.
مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ گیاه‌ پنج‌انگشت‌ حاوی‌ تركیبات‌ استروژنیک ‌نمی‌باشد و مستقیماً بر روی‌ تخمدان ها تاثیر نمی‌گذارد.
با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورمونی این دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌
بارداری ‌ ممنوع است .
در اكثر مطالعات‌ انجام‌ شده‌ با مصرف‌ این‌ دارو عوارض‌ جانبی‌ مشاهده‌ نگردیده‌ است‌، ولی‌ به‌ طور‌ نادر گزارشاتی‌ مبنی‌ بر بروز
واكنش های‌ آلرژیک ‌، سردرد و افزایش‌ خونریزی‌ دردوران‌ قاعدگی‌ وجود دارد.
این‌ دارو ممكن‌ است‌ با داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراكی‌ وهورمونی‌ تداخل‌ نماید.
برای مصرف این دارو ، روزانه‌ 40 قطره‌ از آن را در كمی‌ آب‌ یا آبمیوه‌ بریزید و نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از صبحانه‌ ( با معده‌ خالی ) مصرف ‌کنید.
البته یادآوری می کنم که دارو را حتماً حتماً باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.
پی نوشت :
* FOLLICLE STIMULATING HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و در خانم ها سیکل قاعدگی و تولید تخمک ها را در تخمدان ها کنترل می کند.
** LUTEIN HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و باعث ترشح استروژن از تخمدان ها می شود. این هومون در نیمه دوم قاعدگی باعث ترشح پروژسترون و هورمون های مردانه از جسم لوتئینی می شود.
گردآوری :
پایگاه اینترنتی پرشین وی

سندرم قاعدگی در زنان

توصیه های غذایی در سندرم پیش از قاعدگی
20 الی30 درصد خانم ها در طی دوران قاعدگی از عوارض سندرم پیش از قاعدگی یا PMS رنج می برند. این سندرم، مجموعه ای از مشکلات فیزیکی درونی است که 7-2 روزقبل از قاعدگی شروع شده و با آغا ز پریود، تمام می شود و البته در این مدت ناراحتی فرد و اطرافیا نش را به دنبال دارد.توجه کامل به رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی مناسب می تواند به طور مشخصی باعث کاهش مشکلات مربوط به PMS شود. در چند روز قبل از قاعدگی، خانم ها دچار ناراحتی های جسمی و روانی می شوند. احساس افسردگی شدید، حساسیت و زود رنج بودن از جمله ی این مسائل است.
دلایل بروز این سندرم
نظرات مختلفی در مورد این بیماری ارائه شده است که عمده ترین آنها عبارتند از:
- تغییرات هورمونی بدن که از شایع ترین علائم در زنان می باشد.
- تغییرات شیمیایی در مغز که از آن جمله می توان به نوسانات سرتونین مغز اشاره کرد، در تغییر احسا سات انسان و مخصوصاً افسردگی تأثیر بسیار زیادی دارد.
- کمبود ویتامین
- مصرف نمک و کافئین نیز باعث تشدید علائم بیماری می گردد.
علائمی که برای این سندرم می توان ذکر کرد عبارتند از:
متخصصان بیش از 150 مورد را به عنوان نشانه های این بیماری شناخته اند که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- علایم عصبی : این نشانه ها شامل افسردگی، احساس غم و اندوه، عصبا نیت، تحریک پذیری بیش از حد، کاهش تمرکز و خواب آلودگی می باشند.
- علایم گوارشی: از جمله علائم گوارشی که ممکن است بروز کنند می توان به تهوع ، استفراغ ، اسهال ، نفخ و افزایش وزن ناشی از جذب مایعات اشاره نمود.
البته احساس درد عضلات، سردرد، چربی پوست، خشکی یا چربی بیش از حد موها نیز ممکن است بروز کند.
همه ی این علائم با هم بروز نمی کند و اکثر زنان فقط تعداد معدودی از اینها را تجربه می کنند.
عوامل مؤثر در کاهش عوارض این سندرم عبارت اند از:
- رژیم غذایی مناسب و کنترل شده تا حدود زیادی این علائم را کاهش می دهد، رژیمی که شامل مقدا ر بالایی از کربوهیدرات (ماند نان و غلات) و کم چربی باشد، مفیدتر است.
- ویتامین B6 (پیریدوکسین) در رژیم غذایی یا به صورت مکمل (در قرص یا آمپول) تا حدود زیادی می تواند افسردگی ناشی از PMS را بهبود بخشد.غذاهای غنی از ویتامن B6 عبارت اند از : ماهی ، حبوبات و سبزیجاتی که رنگ سبز دارند.
- با کاهش مصرف نمک در طی این چند روز می توان از افزایش وزن و ادم دست و پاها جلوگیری کرد.
- از جمله عواملی که باعث کاهش عوارض سندرم می شود، ویتامین E است که جوانه ی گندم منبع خوبی از این ویتامین است. کمبود ویتامین E سبب حساسیت سینه ها می شود که با مصرف مواد غنی از ویتامین E، این عارضه کاهش می یابد.
- مصرف کلسیم و مواد معدنی باعث کاهش دردهای کرامپی، چه در قبل از قاعدگی و چه در دوران قاعدگی می شود که این مواد را می توان از طریق مصرف شیر و لبنیات که غنی از کلسیم هستند ، تأمین کرد.
- تمرینات ورزشی مانند پیاده روی منظم و ورزش های شکم و لگن، اثرات سودمندی در کاهش علائم PMS دارند.
- مصرف کافئین و قهوه سبب افزایش علائم PMS می شوند. پس کاهش مصرف این مواد، در کاهش عوارض این سندرم مؤثر است. هم چنین بهتر است با کم کردن مصرف قندهای ساده به کم کردن علائم PMS کمک کنیم.
طی دوران قاعدگی حجم هر وعده ی غذایی را کاهش داده و در مقابل تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید.
مراقبت های شخصی
الف : تغذیه ی مناسب
توجه به رژیم غذایی در طی دوره ی قاعدگی می تواند در کاهش بروز این علائم مؤثر باشد. طی دوران قاعدگی حجم هر وعده ی غذایی را کاهش داده و در مقابل تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید. این مسئله در کاهش ناراحتی های گوارشی و نفخ ناشی از عادت ماهیانه بسیار مؤثر است. موضوع دیگر توجه به مصرف میوه و سبزی جات و غذهای حاوی کلسیم در این دوره است که متخصصان در این مورد بسیار توصیه می کنند.
* بهتر است ازمنابع غذایی حاوی ویتامین B6 مانند جگر، سیب زمینی ، موز ، عدس و اسفناج بیشتر استفاده نمایید، زیرا این ویتامین از بروز افسردگی جلوگیری می کند و میزان سرتونین مغز را افزایش می دهد.
* مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند: موز، انجیر، آلو، گوجه فرنگی، قارچ ، کشمش سیاه، گل کلم و کلم بروکلی موجب کاهش تورم ناشی از احتباس آب می گردد.
* غذاهایی مانند گوجه فرنگی، خرما، موز، آناناس و آواکادو به دلیل داشتنن ماده ای که در معده به سطح گیرنده های موجود متصل شده و باعث تشدید فعالیت و واکنش سرتونین در مغز می گردند توصیه می شود.
* غذاهای غنی از کلسیم و منیزیوم بیشتر مصرف کنید، چرا که این عنا صر برای عمل کرد طبیعی هورمون ها ، کنترل و تقویت عضلات و انقباضات آن مورد نیاز است و کمبود آن ها انقباضات عضلانی و درد ناحیه عضلات را افزایش می دهد. از منابع غذایی غنی از عناصر فوق می توان به سبزی های حاوی برگ سبز، نان تهیه شده از آرد کامل جو و گندم، سبوس گندم، سیب زمینی و مواد لبنی اشاره کرد.
* در مصرف فرآورده های گوشتی، مواد لبنی پرچرب و کیک که دارای چربی اشباع هستند اعتدال را رعایت کنید زیرا دخالت در متابولیسم ا مگا 3 باعث افزایش وزن می گردد.
* از مصرف بیش از اندازه ی چای، قهوه، نوشابه و ... که حاوی کافئین بوده و موجب تحریک سیستم عصبی می شوند خود داری نمایید.
ب: ورزش
اضافه کردن ورزش به برنامه ی روزانه تأثیر بسزایی در کاهش عوارض ناشی از قاعدگی دارد.
پیاده روی یا سایر ورزش های آئروبیک به میزان 20 تا 30 دقیقه در طی روز علاوه بر سلامت جسم در آرامش روحی و روانی نیز مؤثر است.
ج: کاهش استرس
به میزان کافی بخوابید و هم چنین تمرینات مربوط به نحوه ی تنفس عمیق را فرا گرفته و انجام دهید. این عمل کمک زیادی به کاهش سردرد و علائم عصبی مربوطه خواهد کرد.
د: درمان دارویی
از درمان های مرسوم این عارضه که توسط پزشکان تجویز می شود مصرف داروهای مد ر برای جلوگری از تجمع آب و داروهای ضد افسردگی برای مشکلات روحی و مصرف هورمون هایی مانند پروژسترون برای رهایی از کلیه ی علایم می باشد.
گردآوری :
پایگاه اینترنتی پرشین وی
Free counter and web stats